Den nye discoen del 2:
Rune Lindbæk, Kåre Frisvold & Øyvind Blikstad
Intervju av Per Christian Frankplads for Musikkpraksis, 2011:
Kjært barn har mange navn, og elektronisk dansemusikk fra Oslo har blitt kalt både Oslo-disco, space disco, nu-disco og progressiv disco. Musikken er langt i fra disco à la "YMCA", og har i en del år vært livsførsel og inntektskilde for et knippe produsenter. Vi har gått i dybden med noen av dem.
I sentrum av Oslo holder en rekke av produsentene innen sjangeren til, og vi har besøkt tre av de sentrale: diskJokke, Todd Terje og Rune Lindbæk. Alle jobber hardt og kontinuerlig, reiser verden rundt som DJ'er, og holder seg svært opptatte med produksjoner, remikser eller "re-edits" (egenredigerte DJ-versjoner av andres låter).
Oslo-scenen teller også travle mennesker som bl.a. Lindstrøm (dybdeintervjuet i MP 4/08), Prins Thomas, Mungolian Jet Set, Blackbelt Andersen og Dølle Jølle, og de viktigste plateselskapene er Full Pupp (drevet av Thomas) og Smalltown Supersound (drevet av Joakim Haugland).
Faktisk kan man si at de aller fleste på den norske scenen jobber først og fremst mot utlandet, og det de gjør er både internasjonalt ettertraktet og en god kredibilitetseksport for Norge. Ikke så ulikt jazz- og metalfolka, med andre ord. Og som andre lignende miljøer kjenner alle hverandre og har ofte gjort noe musikk sammen – blant annet spilte Lindstrøm, Terje og Joachim sammen på by:Larm tidligere i år. Og Oslo-mafiaen har til og med et årlig julebord!
-*-*-*-*-
Profil 2: Rune Lindbæk, Kåre Frisvold & Øyvind Blikstad
Den innflyttede Tromsøværingen Rune Lindbæk er med sine 40 år en av gudfedrene og "grand old men" på Oslo-scenen. Alene og med andre (deriblant Lindstrøm og Idjut Boys) har han laget musikk under så mange artistnavn at det kreves en doktorgrad for å holde styr i dem, og han har også remikset flere internasjonale artister enn han kan huske.
Som Alanïa jobbet han også med Svein Berge og Torbjørn Brundtland før de ble Röyksopp, og siden 2001 har partene ligget i en royalty-strid om inntektene fra to spor på "Melody AM". Vi kommer derimot ikke til å fokusere på den saken i dette intervjuet.
Når vi møter ham i sitt Oslo-studio har han nylig kommet hjem fra en DJ-jobb i byen Mariupol i Ukraina, hvor han spilt før og det alltid er "jævlig bra fæst!", som han bedyrer. Ellers har han i det siste spilt bl.a. i Odessa, Köln, Stockholm, Zagreb, Beograd, Berlin og Glasgow, og liker å farte rundt. Han tar seg gjerne en ekstra dag eller to på stedene han besøker, så han får hengt litt og blitt kjent med de lokale. Slik ender man som jovial nordlending også opp med venner kloden rundt, som må sies å være en bra ting.
Når Rune skal gjøre en remiks under eget navn pleier han å si ja til oppdrag hvor han allerede liker låta, som gjør at han får en annen tankegang under arbeidet enn mange andre produsenter bruker.
- På de låtene jeg remikser er det ofte så tøffe elementer i seg selv, at jeg bare rekonstruerer låta med mye av det som er der allerede. Mange gjør remikser som egentlig er en helt ny låt med et bittelite element fra originalen, men...
Dette er kun et lite utdrag - klikk her for å lese resten av intervjuet på websidene til Musikkpraksis.
-*-*-*-*-
Ting som ble redigert ut av den ferdige versjonen:
Albumdiskografi:
Metamorfózy - "Decasia"
Beatservice, 2011
Frisvold & Lindbæk - "Diskoism"
Beatservice, 2010
Meanderthals - "Desire Lines"
Smalltown Supersound, 2009
Pechenga - "Helt Borte"
Pechenga, 2008 (gjenutgitt på Smalltown Supersound, 2011)
Rune Lindbæk - "Klubb Kebabb"
Noid, 2007
Moonflowers - "All Watched Over By Machines Of Loving Grace"
Universal Norge, 2002
Rune Lindbæk - "Søndag"
Repap/Paper, 2001
Those Norwegians - "Kaminzky Park"
Paper, 1997
Drum Island - "Drum Island"
Apollo/R&S, 1997
Alanïa - "Skyjuice"
Drum Island, 1997
Alanïa - "Instinctive Travels"
Parlophone/EMI, 1996
|