Glimrende Kråkesølv
Intervju av Per Christian Frankplads for Desibel Musikkmagasin, 2012:
Bodø har en lang og god musikkhistorie å vise til, og kritikerroste Kråkesølv er med på å forsterke spydspissen. Deres tredje album "Alle Gode Ting" er ute snart, og som vanlig går det i ren dialekt.
Kvartetten har spilt sammen siden 2007, og for band som ser etter "nøkkelen" til å slå gjennom - Kråkesølv bygget seg opp bl.a. med mye øving, mange konserter og en trespors demo som kunne gratis lastes ned eller streames.
Gutta har ingen planer om å flytte, og bassist og vokalist Petter Unstad forteller om den nye plata på sprakete rikstelefon fra nord.
- Vi brukte lenger tid på prosessen denne gangen, og det var et bevisst valg. Denne gangen hadde vi to runder i studio, i motsetning til bare én som det var på de to forrige, så vi har hatt mer tid til både låtskriving og studiojobbing.
EKSPERTHJELP
For første gang har bandet også med en produsent.
- Ja, vi tok steget og hyret inn Martin Bowin. Han har vært med en del som tekniker tidligere og er veldig god venn av oss, han tok opp og miksa den første plata, og har mastret begge de to forrige. Så vi har jobbet veldig mye med ham, bra kar.
- Og nå får han endelig betalt også!
- Ja, hehe! Vel, han har fått betalt før, men nå får han endelig lov til å være produsent. Og da har han fått litt mer overskudd til å jobbe med låtene og arrangementene også, det har vært veldig spennende. Han har jo et litt mer profesjonalisert øre enn oss, han kan si i fra både på lyd og musikk. Veldig dyktig tekniker og lydfyr, best of both worlds.
Når jeg spør om hvordan soundet har utviklet seg over tid sier Petter morsomt nok at han repeterer seg selv, og sa egentlig det samme om det forrige album, "Bomtur Til Jorda".
- Så vi føler at vi har utviklet oss mer i begge retninger - det harde er hakket hardere, det myke hakket mykere. Det låter nok proffere rent lydmessig, men Kråkesølv-soundet er jo alltid en slags levende organisme som vi egentlig ikke styrer så mye selv...
MINDRE SAFE
Låtene har blitt til via samme prosessen som før, at kvartetten sitter på øvingslokalet og jobber frem.
- Jeg tror låtutviklingen har mest å gjøre med hvordan man utvikler seg som musikere. Altså at jeg tror jo vi blir bedre og bedre, det samme med låtene. Denne gangen er det litt mer spenstig, vi tør å ta litt flere sjanser på arrangementsbiten, gjør det litt mindre safe. Vi har låter der vi spiller mer uptempo og koster avgårde, f.eks. "Når Det Prentes Inn", den går over alle støvleskaft, hehe. Og den hadde vi kanskje ikke gjort for ett år siden, den er jo så uptempo at den nesten er litt stressende. Den er litt utenfor komfortsonen, og det er viktig.
Hele albumet er faktisk er gjort lokalt. Innspillingen ble gjort over to uker totalt i Store Studio, et gammelt NRK-studio som er tatt over av "noen gamle ringrever", som Martin uttrykker det. Og både miks og mastring er også gjort av Martin - dog i Oslo. Men så lenge det er en bodøværing som sitter bak spakene må man vel kalle det en lokal operasjon.
FUCK CD'ER
Allerede i 2009 gjorde Kråkesølv sitt eget lille opprør mot den etablerte musikkbransjen, da de offentlig la ut debutalbumet "Trådnøsting" for gratis nedlasting på det svenske torrentnettstedet The Pirate Bay. Tenkte de allerede da at de ikke kom til å tjene penger på musikksalg uansett, så de kunne like gjerne tilrettelegge for piratene?
- Ja... for vår del er det ikke noe særlig å hente på CD-salg, det blir mer å prøve og dekke utgiftene man har hatt til å lage skiva. Vi har veldig stor respekt for at folk har blitt mer opptatt av å høre på musikken enn å kjøpe den, og at det fører til at band må mer ut og spille konserter. Det er vel mer konserter nå enn noen gang, og det er allikevel etterspørsel.
- Det har jo vært en del diskusjon om akkurat dette...
- Det er jo mange som sutrer og blir veldig satt ut av at man ikke kan tjene seg stinn av gryn på CD-salg, men alt i alt tror jeg at det er positivt. Det er viktigere for oss at folk hører på musikken enn at de kjøper den. Og hvis folk liker plata kommer de jo på konserten. Plata er jo nærmest blitt en promoutgivelse for konsertvirksomhet.
NORSK PÅ NORSK
Siden de tilhører en bølge med nye band som gjør "norsk på norsk", er det naturlig å spørre om gutta noensinne har skrevet tekster på engelsk?
- Nja... de andre i bandet har vel vært med i noen hardcore-band som sang på engelsk, for sju-åtte år siden, men det hører fortiden til.
- Jeg vet dere har blitt spurt om dette før, men ville det vært mulig med en engelsk utgave av Kråkesølv, kanskje som Kent gjorde?
- Nei, det tror jeg ikke. Og Kent på engelsk synes jeg er ganske rare greier, jeg vet ikke hvor bra det gikk heller.
- Men det ville kanskje vært en service for den utenlandske fansen?
- Det vi kanskje burde bli flinkere til er å oversette tekstene, så folk fra utlandet kan skjønne hva låtene handler om. Men utover det tror jeg ikke folk hører så mye på teksten at det har noe å si at den er på et språk de ikke forstår. Med norske folk som skriver på engelsk kan det virke som om de nedprioriterer det lyriske og heller vil gjøre låtene catchy, funky, fett... innholdet havner litt i andre rekke. Og det er det som er spennende med å skrive på norsk, at man føler at folk i større grad hører på hva du sier.
- Så selv om nordmenn er veldig gode i engelsk er det fortsatt en stor forskjell?
- Ja, det mener jeg definitivt. Med en gang en tekst er på engelsk må man liksom sette seg ned og høre etter, mens på norsk sniker den seg mer inn, den snakker direkte til deg.
ALLE SAMMEN SAMMEN
Live er bandet en uvanlig opplevelse i den forstand at det er ingen klar frontfigur å spore.
- Nei, vi er tre vokalister som står i front og synger, så det er blir litt frontfigur-løst. Vi tre skriver jo også ca. like mange låter hver også.
- Som et stort musikalsk kollektiv altså. Bor dere sammen også?
- Nei, nei! Vi tilbringer nok tid sammen som band, vi trenger ikke dele leilighet også. Haha!
|